Orthopedische Geneeskunde (Cyriax)

De huidige vorm van orthopedische geneeskunde is gebaseerd op het werk van dr. James Cyriax. Orthopedische geneeskunde omvat het onderzoek, de diagnostiek en conservatieve behandeling van aandoeningen van het bewegingsapparaat die niet in aanmerking komen voor chirurgie. Voorbeelden hiervan zijn: artritis, (sport)blessures, frozen shoulder, carpaal tunnelsyndroom en tendinose.
Tegenwoordig komen steeds meer mensen via directe toegankelijkheid naar de fysiotherapeut. Kenmerkend voor de orthopedische geneeskunde is de systematiek van het lichamelijk onderzoek welke voor alle gewrichten gelijk is en waarbij als eerste getracht wordt de anatomische structuur die de klacht veroorzaakt, in kaart te brengen. Zonder het goed uitvragen van de klachten en nauwkeurig onderzoek kan er geen goede diagnose gesteld worden. Pas als duidelijk is wat het letsel kan zijn, wordt een therapiekeuze gemaakt om dit letsel te behandelen. Orthopedische geneeskunde staat er ook voor om zonder goede diagnose niet te behandelen.
In onze praktijk is de methode van orthopedische geneeskunde geïmplementeerd in de reguliere fysiotherapie behandeling. Dit houdt in dat we de denkwijze, diagnostische technieken, onderzoekstechnieken en kennis toepassen binnen om erachter te komen wat uw klacht kan veroorzaken en hoe deze is op te lossen. In de daarop volgende behandelperiode is de behandelwijze gericht op het oplossen van de klacht (de oorzaak aanpakken!); niet op het bestrijden van symptomen. Tevens worden deze technieken in een behandelperiode aangevuld met alle andere kennis die we al in huis hebben.